søndag 19. desember 2010

Copenhagen : December

 Gatene fulle av handlelystne mennesker i alle farger og fasonger. 
Mannen i brente mandler-vogna står og stepper for å holde varmen. Selv om han fryser, nynner han og smiler, 
og rundt han brer det seg lukt av jul. 
En gruppe irer spiller "Whiskey in the jar" på et gatehjørne. 
To eldre menn spiller "Ave Maria" på fiolin rundt det neste.
Juledekorasjoner og lys i hver gate!
Strøget var aldeles nydelig!

Tivoli er obligatorisk når man er i København, visstnok. 
Allerede før vi gikk inn hadde jeg, i kjent stil, 
bestemt meg for at jeg ikke liker Tivoli. 
Og når jeg har bestemt meg, tar jeg som regel ikke feil.

Det var kaldt, jeg var klissvåt på beina og det var en hel umasse mennesker med unger som skrek og bar seg. 
(akkurat der var jeg vel kanskje i kategorien : barn)
Og danskene har en teori om at hvis man bare 
har nok salt på snøen, så forsvinner den. 
Den gjør ikke det vet du. 
Man går et skritt fremover, men havner et skritt tilbake. 
Det er som å gå i potetmel. 
Helt forferdelig.
Hard Rock Cafe lå heldigvis i umiddelbar nærhet, 
og fikk opp humøret.

Ellers var det en super førjulstur. Mye god mat, god vin og mulighet til å bruke hver en krone man har på kortet.
(Likevel handlet jeg panisk på tax-free - for der er jo alt veldig billig) 

Og selskapet var upåklagelig.




2 kommentarer:

  1. Koselig å lese, men nå er det lenge siden du har skrevet. Savner oppdateringer.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar :)